Hae
Sanna Laitinen

Eroon herkkukierteestä: Ajatusharjoitus, osa 2

 

Hellurei,

Muistatko viimeksi aloitetun ajatusharjoituksen: kuinka pääsen herkkukierteestä eroon? Tämä postaus on ajatusharjoituksen toinen osa. Tarkoitukseni on tarjota kaikille apua tarvitseville omia ajatusharjoituksiani, jotka olemme itseni ja etävalmennettavieni kanssa kokeneet toimiviksi. Olen aivan ääretön herkkuhiiri, eivätkä pikadieetit tai herkkulakot toimi minulle alkuunkaan. On ollut pakko edetä sitä vaikeaa, mutta pysyvää tietä. Näiden harjoitusten tekeminen on vähän kuin opettelisi ajamaan pyörällä – kun kerran on työn tehnyt kunnolla ja ajatuksella, on saman toteuttaminen jälkikäteen paljon helpompaa.

En siis lupaa sinulle oikotietä onneen. Nämä harjoitukset ovat jokainen yksi porras lukemattomia, yksi pieni etappi, yksi korsi heinäsuovasta, jotka silti jokainen vievät sinua lähemmäs tavoitettasi.

 

Ajatusharjoitus, osa 2: Mutku-lista

Kun olet ensin ajatusharjoituksen ykkösosassa listannut pitkän listan kohtia, miksi haluat nyt vähentää herkuttelua, tulee monelle seuraavaksi mieleen mutku-ajatuksia. Mielelläni vähentäisin herkuttelua koska siitä tulee niin kurja olo, mutku väsyneenä herkuista kieltäytyminen on niin vaikeaa! Haluaisin rajoittaa herkuttelua ja voida paremmin, mutku en tiedä kuinka paljon ja millaisia ruoka-aineita minun pitäisi syödä päivittäin. Haluaisin rajoittaa herkuttelua ja näyttää paremmalta ensi kesänä, mutku pelkään nälkää! Mutku puolisoni tai perheeni tai ystäväni ei tue minua projektissa. Mutku en tiedä millaisia terveellisiä herkkuja söisin herkkujen tilalla. Mutku terveellisempi ruoka maksaa liikaa. Mutku en voi olla herkuttelematta (mikset – avaa tätä lisää, millaiset seikat estävät sinua kieltäytymästä?).

 

Millainen on sinun mutku-listasi?

Listaa taas niin monta kohtaa kuin keksit, mahdollisimman monta. Kaikkia mieleentulevia ei tarvitse keksiä heti – voit hyvin palata täydentämään ja järjestelemään listaa myöhemmin.

Montako mutkua löysit mielestäsi? Kaivetaan ne kaikki esiin!

Seuraavaan kertaan,

Sanna

Eroon herkkukierteestä, ajatusharjoitus osa 1

 

Moi.

Johanna kirjoitti upeasti varoitus dieeteistä -postauksen, kannattaa käydä lukemassa! Olen Johannan kanssa varsin samoilla linjoilla sen kanssa, että kitudieeteillä ei saa kuin pahan mielen ja ihmettelevän elimistön.

Johannan postauksen innoittamana – ja lanttulaatikko-suklaaähkyssä, aivan valmiina itsekin aloittamaan uuden vuoden terveellisemmältä puhtaalta pöydältä – jaan teille oman kolmiosaisen mielikuvaharjoitukseni, jolla saan herkkuhimoja kitkettyä hyvin konkreettisella tavalla. Jatkan ajatusharjoituspostauksia myös sen jälkeen, avaan siis sellaisia harjoituksia ja ajatusmalleja, jotka ovat toimineet minulla ja etävalmennettavillani herkkuhimojen käsittelemisessä.

 

 

Oletko sinä kokeillut koskaan herkkulakkoa?

Mä olen, ja lakko on kestänyt ehkä päivän. Joskus päätän lennosta, että nyt loppuu herkuttelu, ja olen unohtanut päätökseni saman vuorokauden iltaan mennessä. Toisinaan käy niin, että kaupassa muistan kyllä päätökseni, mutta vähättelen päätöstä ja ostan herkkuja silti. Ja kun herkut on ostettu, niin onhan ne syötävä!

Ainakin mun mieli toimii niin, että jos kiellän itseltäni asioita, pyörivät ne kielletyt asiat päässä vähän liian usein. Jostain kumman syystä keskitän ajatukseni kaikkeen kiellettyyn. En siis saa syödä karkkia, pullaa, keksejä, karkkeja, suklaata, jäätelöä tai kakkua. Ja tässä oli pelkästään makeiden herkkujen lista! Mieli yrittää etsiä porsaanreikiä: lasketaanko tuote X keksiksi vai ei? Entä tämmöinen ja tämmöinen herkku, lasketaanko sitä? Käytän ison osan ajatustyöstä siis kiellettyjen asioiden listan perkaamiseen, ja arvaatte varmaan kuinka herkkulakon käy kun keskittyy vain herkkuihin.

Olen aina ollut sitä mieltä että mulla on aivan kammottavan huono itsekuri, eikä herkkulakot ole mua varten. En aio ikinä enää olla herkkulakossa!

Nyt vuodenvaihteessa varmaan useilla on sama fiilis kuin mulla – loppuvuoden herkuttelu alkaa pikkuhiljaa näkyä ja tuntua ainakin mielessä, jos ei vielä fyysisesti kehossa. Tekisi mieli voida vähän paremmin. Nyt onkin helppo tehdä päätös: vuodenvaihteen jälkeen alkaa terveellisempi elämä!

 

Harjoitus, osa 1

Tässä ajatusharjoitukseni ensimmäinen kohta. Haluatko vähentää epäterveellistä herkuttelua? Kokeile näitä.

Listaa KAIKKI syyt, miksi et halua enää herkutella. Mitkä ovat herkuttelun seuraukset? Mitkä seikat ovat ajaneet sinut joulun herkkupöydästä tähän oloon, ettet muka enää haluaisi herkutella?

Tee tämä lista silloin kun sinulla on vahva fiilis siitä, että todellakin haluat tehdä muutoksen. Listaa AIVAN KAIKKI asiat mitä sinulle tulee mieleen, mieleentulemisjärjestyksessä. Voit hyvin muokata ja järjestellä uudelleen listaa myöhemmin.

 

Oman listani osia

En halua enää herkutella, koska:

Herkuttelusta tulee väsynyt olo

Ihon kunto heikkenee kasvoissa, decolteella ja selässä

Haluan oikeasti takaisin kuntoon

Haluan olla kesäkunnossa ensi kesänä

En halua laittaa sellaisia summia rahaa ravinneköyhiin tuotteisiin.

Haluan virkeämmän olon

Haluan että viime huhtikuussa ostetut housut istuisivat taas jalkaan.

En halua potea sitä morkkista mikä herkuttelusta tulee.

Haluan näyttää hyvää esimerkkiä.

 

Mitä enemmän kohtia keksit, sen parempi. Ota ystävän kanssa vaikka kisa – kumpi keksii enemmän hyviä perusteluita? Kaikkea ei tarvitse keksiä heti. Voit siis palata täydentämään ja järjestelemään listaa myöhemmin. Yleensä hyvät kohdat tulevatkin silloin kun niitä ei etsimällä etsi, minä ainakin saan parhaat ajatukseni usein lenkkipolulla tai kuntosalilla.

Seuraavassa aihetta sivuavassa postauksessa tehdään seuraava harjoitus, joka vie meitä seuraavan stepin eteenpäin: mutku-lista.

Seuraavaan kertaan!

 

Sanna