Hae
Sanna Laitinen

Painoni raskauden aikana ja nyt

 

Ennen kuin avaudun painoni sahailusta ja kehon kriiseistäni, kehuttakoon että kävin tällä viikolla vauvan kanssa kylässä ja muutaman tunnin ajan myös Ratinassa! Tyyppi oli tosi nätisti, ja sain shoppailla vauvalle ja itselleni uusia vaatteita ihan rauhassa. Ehkä mä pikkuhiljaa siedätyn vauvan kanssa julkisilla paikoilla kulkemiseen. Vauva pliis, älä ikinä vedä hirveitä raivareita kaupassa (taitaa olla toiveajattelua)!

 

Jälkitarkastus

No sitten. Kävin jälkitarkastuksessa tällä viikolla – sillä pakollisella kunnan neuvolaterkkari- ja -lääkärikäynnillä, jolla saa tilattua itselleen oikeuden vanhempainpäivärahaan. Tuolla käynnillä mitattiin verenpaineet ja hemoglobiiniarvo, ja tietysti ”pääsin” astumaan puntarille. Olen aiemminkin tuskaillut painoasian kanssa – mä en halua käydä vaa-alla. En halua!

Puntari aiheuttaa mulle pelkkiä harmaita hiuksia. Painoa on aina vääränlaisesti, joko liikaa tai liian vähän. Tai jos painoa on sopivasti, sitten painosta päästään nopeasti analysoimaan omaa kehonkoostumusta. Niin kuin vaikka tällä kertaa.

 

Painonvaihtelu raskausaikana ja sen jälkeen

Mun normaalipaino huitelee siellä 69 kilon tuntumassa. Juuri raskautta olin aika tiukassa kunnossa, ja painoin ehkä 65 kiloa. Painonnousu raskausaikana oli parinkymmenen kilon luokkaa – ihan vikalla neuvolakäynnillä painoin tasan 85 kiloa.

Raskausaikana painonnousu lähinnä huvitti. Suurinta tahtia kiloja kertyi raskauden loppuvaiheessa, kolmannella kolmanneksella. En stressannut painoasiaa, paitsi silloin kun mulle siitä huomautettiin neuvolassa. Huomautus oli varsin ystävällissävytteinen, mutta syömiseen huomion kiinnittäminen ja sitä kautta painonnousun kontrollointi ei ole mulle hyvä neuvo. En saanut kehotuksesta motivaatiota parantaa ruokailutottumuksiani, kun en nähnyt asiassa järkeä – en halua puntaroida, mitata tai sen suuremmin miettiä ja analysoida mun ruokailuja. Tiedän kyllä, kuinka mun täytyy syödä jotta jaksan.

Välillä menee herkutteluksi. Se johtuu monesti vajavaisista ruokailuista päivän aikana, tai väsymyksestä, tai molemmista. Silloin iskee herkkunälkä, ja etenkin raskausaikana mä hurahdin suklaaseen pahemmin kuin ikinä aikaisemmin! Paino nousi, pöksyt kiristi, mä söin jälkkäriksi suklaata. Ei haitannut mua. Miksi se siis haittaisi ketään muutakaan?

Nyt kaksi kuukautta synnytyksestä painoni on 72 kg. Kolme kokonaista kiloa siihen lukemaan minkä olen mieltänyt omakseni. Siihen olen tyytyväinen, mutta puntarilla käynti pistää taas mielen analysoimaan: olenko nyt palautunut synnytyksestä? En ole. Paljon on vielä kuntoutettavaa. Miksi painoa on enää kolme kiloa enemmän, ja silti lantion- ja reidenympärys on näin paljon suurempi? Olenko mä menettänyt näin paljon lihasta, ja saanut näin paljon rasvaa tilalle?

 

 

Keskivartalon löysyys harmittaa

Sanon suoraan. En ole sinut sen viimeisen vatsamakkaran kanssa mikä mulla on alavatsalla (joo, tiedän ettei se näistä kuvista edes näy). En ole sinut sen vyötärönympäryksen kanssa, joka tuntuu vielä varsin löysältä ja palautumattomalta synnytyksen jälkeen (vaikka peilikuva on minusta silti varsin jees!). En ole sinut ajatuksen kanssa, että kengänkokoni tai lantioni olisivat hamaan loppuun asti suuremmat kuin ennen raskautta.

Noin, nyt se on sanottu. Nyt kun avautuminen on tehty, sanottakoon myös, että mulle on ihan ok se asia, etten ole sinut kaikkien kehoni uusien muutosten kanssa. En tykkää vatsamakkarastani, mutta jatkan elämääni. Koetan ehtiä salille ja teen syvien vatsalihasten harjoituksia. En dieettaa, koska en halua, eikä se tässä vaiheessa olisi ollenkaan järkevää – varsinkin kun lapseni on täysimetyksellä ja syö parin tunnin välein päivin öin (meijeriltä päivää).

 

 

…ja se on ihan ok

Tiedostan myös, että nämä ajatukset eivät tee minusta huonoa äitiä tai esikuvaa. Tällaiset ajatukset ovat normaaleja, ja on täysin hyväksyttävää ihmetellä uutta kehoaan. En siis hauku itseäni peilin edessä, eikä mun uusi, ylimääräinen vatsamakkara tai pehmeät vatsanpeitteet siis saa minua huonolle tuulelle tai rajoita mun elämää. Ja mitä tulee painolukemaan – ihan täysin yhdentekevää!

Millaisia ajatuksia muilla äideillä on kehon muutoksista raskauden jälkeen (tai muutenkin!)?

Sanna  – 10 viikkoa synnytyksestä

4 kommenttia

  1. Ipa kirjoitti:

    Ihana lukea sun postauksia. Itsekin ennen raskautta koin olevani lähes elämäni kunnossa. Treenejä salilla 4-5krt/vk ja aerobiset päälle. Raskausaikana kiloja tuli n. 22 ja joka kerta neuvolassa oli yhtä ahdistavaa mennä vaa`alle. Vaikka tiesin, että kilojen kertyminen on normaalia ja tiesin, miten kannattaa syödä. Silti herkuttelin. Itseäni ei raskausaikana kilot juuri häirinneet, kun tiesin mitä on tulossa – ihana vauva.

    Nyt, 12vk synnytyksestä, kiloja jäljellä vielä n. 9. Peilikuva ei miellytä, vaa`alla käynti edelleen ahdistaa. Tiedostan kuitenkin, että vielä joskus pääsen vanhoihin mittoihini. Ja jos en, niin ei se haittaa. Elämä on muuttunut ja jotain niin ihanaa ja tärkeää on tullut tilalle. Täytyy nauttia vauva-arjesta ja liikkua sen verran, että pysyy kunnossa niin henkisesti kuin fyysisesti – omaksi iloksi. Kaikki on kuitenkin ollut sen ”lähes ihanne kropan” menettämisen arvoista! Ja onpahan jotain, mitä sitten tulevaisuudessa voi tavoitella, kun tietää mihin pystyy 😉

    Kovasti tsemppiä vauva-arkeen itsesti ja vauva kanssa. Et ole yksin 🙂

    • sannalaitinen kirjoitti:

      Kiitos paljon! <3 Kyllähän sen tiesi että keho muuttuu raskauden ja synnytyksen jälkeen, mutta silti musta on ihan ok olla vähän harmissaan 😀 Vauvan ja perheen terveys ja hyvinvointi on silti aina etusijalla!
      Ihanaa vauva-arkea myös sinne, supermama!

  2. Nina kirjoitti:

    Oi näytät super hyvältä. Ihanaa tervejärkistä puhetta!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *