Hae
Sanna Laitinen

Olisin toivonut…

 

Vaikken raskausaikana asettanutkaan itselleni mitään selkeitä tavoitteita palautumisen suhteen, olen ehkä silti vähän pettynyt siihen kuinka kehoni tällä hetkellä toimii.

 

Älä käsitä väärin: kyllähän minä näytän ulkoisesti palautuneen upeasti! Vanhat pöksyt sujahtavat jalkaan, ja olenkin innostunut vähän liialtikin shoppailemaan kesävaatteita tänä vuonna, kun viime vuonna ei tarvinnut laittaa vaatteisiin oikeastaan euroakaan.

 

Mutta tuo keskivartalon toiminta. Kävin äitiysfyssarilla vuodenvaihteessa, koska halusin optimoida keskivartalon lihaksiston palautumisen. Onneksi suorien vatsalihasten erkaumasta puhutaan tänä päivänä paljon, ja osasin etsiä tietoa ja apuja varhaisessa vaiheessa jotta välttyisin tekemästä vääränlaista, jopa vahingollista treeniä. Aloitinkin tosi varovasti.

 

Enkä oikein vieläkään ole päässyt kunnolla treenin makuun, joka harmittaa tosi paljon. Se johtuu isoimmaksi osaksi ajanpuutteesta (tai organisointitaitojen puutteesta), mutta osaksi siitä, ettei kroppa ota treeniä samalla tavalla vastaan kuin ennen raskautta. Treenitekniikoihin saa pistää ekstraefforttia, että jaksaisi tehdä liikkeet oikein. Treenieuforian saan onneksi hyvin päälle pienemmälläkin treenisuorituksella. Mutta tuntuu että kroppa on ihan pihalla.

 

Huomaan keskivartalossa myös hankaluuksia, jotka voisivat toden totta johtua mahdollisesta erkaumasta: alaselkä kipeytyy helposti, ja alavatsa pömpöttää tavalla, jota ei ennen raskausaikaa ollut. Navan kohdalla puolentoista, parin sentin erkauman tuntee erityisen hyvin, ja vatsanseutu on pehmeä alavatsan kohdalta.

 

On tämä hidasta puuhaa tämä palautuminen, tai vatsan seudun kuntouttaminen. Ärsyttävän hidasta tällaiselle kaikki-mulle-nyt -ihmiselle.

 

Jos sinulla on synnytys tai useampi takana: millaisessa ajassa koit palautuneesi synnytyksestä? Vai menikö kropan ”normalisoitumiseen” odottamaasi kauemmin aikaa, vai odotitko edes mitään palautumista? En oikein tiedä mitä kehtaisin vaatia itseltäni – vaikka toisaalta ei tarvitsisi vaatia yhtään mitään.

 

Sanna

Kurkkaa myös: 6 kuukautta synnytyksestä – tilannekatsaus

Sannan Instagram

Sannan Facebook

Kirjoittaja on puhuja ja juontaja, joka suhtautuu esiintymiseen, oppimiseen ja hyvinvointiin intohimoisesti.

2 kommenttia

  1. Eräs kirjoitti:

    Olen treenannut salilla jo n. 15 vuotta ja jatkoin treenaamista n. 3 viikon päästä synnytyksen jälkeen pikkuhiljaa treenin kovuutta lisäten. Pelkäsin etukäteen todella paljon sitä, miten kauan (vatsanseudun) palautumiseen menee aikaa tai mikä pahempaa, palautuuko keskivartalo ennalleen koskaan. Raskausvatsani jäi kuitenkin pieneksi ja vatsani palautui ulkonäöllisesti ennalleen n. 1 kk:ssa. Noin muuten keskivartalon lihasvoima ja -kestävyys oli jonkin verran huonompi n. 5-6 kk:n ajan. Selkäni kipeytyy tosin vieläkin (lähes 1 v jälkeen) vähän helpommin kuin aiemmin, mutta uskon senkin olevan ohimenevää.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *