Hae
Sanna Laitinen

Huh, mikä muutos puolentoista vuoden aikana!

 

Olen ihmetellen seurannut vartaloni muutoksia viimeisen puolentoista vuoden aikana. Ensin pikkuhiljaa kasvava vatsa, vartalon painopisteen muutos ja kaikki raskauden enemmän ja vähemmän miellyttävät lieveilmiöt. Sitten synnytys, ja sitä seuraava aika. Pieni paine palautua, halu olla taas oma itsensä. Pelko siitä, toimiiko keho enää ikinä normaalisti, kuten ennen.

 

Elokuussa 2018 – viimeisen raskauskolmanneksen alussa

 

Ilta joka edelsi synnytystä – vs – viikko synnytyksestä.

 

Vaikeaa hyväksyä kehon pysyvät muutokset

Vaikeaa oli hyväksyä se, että mahdollisesti kehoon jää muutoksia raskausajalta. Mahdollista olisi, etten palautuisi entisiin mittoihini. Että lantio olisi leveämpi pysyvästi, kengänkoko pysyvästi suurentunut, alavatsa pysyvästi erilainen kuin ennen raskautta. Ja vaikka se olisikin aivan normaalia, tunsin surullisuutta. Olinko menettänyt oman kehoni, ja mikä on uusi kehoni? Muutos tuntui jännittävältä, mutta silti hankalalta, kun en tiennyt mitä odottaa.

Enkä tiedä vieläkään.

Imetys laihdutuskeinona?

Monet kertovat imetyksen aiheuttaman lisäkulutuksen auttavan pikkuvauva-aikana kehon palautumisessa. Mene ja tiedä – minä ainakin söin niin hirveästi suklaata, että varmasti sain energiaa yli kulutuksen vielä pitkään vauvan synnyttyä. Lähdin nopeasti hakemaan apua tukilihasten palautumiseen äitiysfysioterapeutilta, ja sain upeita neuvoja ja tietoa palautumisesta. Muut treenit aloitin tosi rauhakseltaan – en pystynyt ollenkaan tekemään mitään yhden jalan kyykkyjä, painonsiirtoja tai askelkyykkyjä lisäpainojen kanssa koko kevään aikana. Ihan ylivoimaisen vaikea suoritus – ehkä tukilihakset olivat vielä heikot ja kroppa muutenkin ihan kesken. Askelkyykyistä oman kehon painolla löytyi onneksi yksi aivan ihana, minulle täydellisesti sopiva variaatio.

 

1 kk synnytyksestä vs. 6 kk synnytyksestä

 

Suurin muutos imetyksen jälkeen

Minä huomasin ihanimmat muutokset kehossani silloin, kun ruvettiin syöttämään vauvalle myös kiinteitä ruokia rintamaidon ohella. Ehkä hormonitoimintani alkoi muuttua imetyksen vähennyttyä, mutta minä koin että aloin olla taas oma itseni. Vanhat housut mahtuivat jalkaan, ja jaksoin tehdä kunnon treenin salilla. Salitreenin tai vaunulenkin jälkeen kropassa oli taas samanlaiset fiilikset kuin ennen raskautta. Kengänkoko on palautunut ennalleen, lantionympärys on taas sama kuin joskus ennen raskautta.

 

9 kk synnytyksestä.

Mulla on muuten yksi ihan lempitreeni – tosi nopea kehonpainotreeni, joka sopi hienosti mulle vatsalihasten erkauman kuntoutustreeniksikin. Sain reidet ja pakaratkin ihanasti samalla töihin. Haluaisitteko nähdä sen treenin? 🙂

Nyt kun katselen kuvia raskausajalta ja sen jälkeen aina tähän päivään asti, ei voi kuin ihmetellä miten ihmeellinen ihmisen keho oikein voi olla. Miten ihmeessä näin pienessä ajassa voi muuttua näin radikaalisti? Puolitoista vuotta!

Sanna

 

Kurkkaa myös: Palautuminen synnytyksen jälkeen

Sannan Instagram

Sannan Facebook

Kirjoittaja on puhuja ja juontaja, joka suhtautuu esiintymiseen, oppimiseen ja hyvinvointiin intohimoisesti.

8 kommenttia

  1. Marika kirjoitti:

    Haluan nähdä treenin (:
    T.2kk päästä La ja motivaatio on jo nyt korkealla päästä takaisin urheilun pariin. Tässä kaivataan nyt just sellasia maltillisia keskivartaloa vahvistavia oppeja kun ei juoksemaan ihan hetkeen pääse…

    • sannalaitinen kirjoitti:

      Onnea paljon koko perheelle! 🙂 Millä fiiliksillä siellä ollaan viimeisellä kolmanneksella?
      Juoksut ja muut tärähtävät treeniliikkeet kannattaa juu jättää vähäksi aikaa pois omalta treenilistalta. Mäpä laitan ihanaa treenintynkää tulemaan heti kun saadaan valmista. 🙂 <3

  2. Saaruska kirjoitti:

    Heippa, haluan ehdottomasti nähdä treenisi! 2,5kk synnytyksestä ja olisi aika rueta maltillisesti treenaan. Toki tehnyt alusta asti syviä ja lantionpohjatreeniä. Tämä oli neljäs raskaus ja synnytys lyhyen ajan sisään. Ihmeellisesti sitä palautuu kun on itselle armollinen ja kiitollinen. Kyllä me äidit mennään melkoisen mankelin läpi!

    • sannalaitinen kirjoitti:

      Oi, onnea paljon perheenlisäyksestä! <3 Kiva kuulla että treeni kiinnostaa. Laitetaan tulemaan! 🙂

  3. Piu kirjoitti:

    Hienosti oot palautunut!? Kyllä keho palautuu ajan kanssa,levolla,armollisuudella ja oikeanlaisella treenillä. Haluaisin nähdä treenin? Mulla on lapset kohta 3 v ja kohta 1,5 v. Tykkään treenata kehonpainolla, kotona lasten nukkuessa päikkäreitä on mun lemppari treeniaikaa?

    • sannalaitinen kirjoitti:

      Kiva kuulla! Ja vau, mun täytyy nostaa hattua kaikille joilla on perheessä useampi lapsi. Miten vanhemmat saa kaiken toimimaan?

      Täällä on kans avautunut ihan uusi maailma noiden kehonpainotreenien suhteen. Nopeat ja tehokkaat treenit säästää aikaa ja hermoja 😀

  4. Piu kirjoitti:

    Mä oon kotona lasten kanssa vielä,joten se helpottaa arkea. Meillä lapset on kaverina/leikkii vieressä tms tarvittaessa,mies treenaa välillä niin. Treenaan kuitenkin mieluiten omassa rauhassa ?
    Jokainen löytää varmasti itselleen parhaimmat ratkaisut toimivaan arkeen? Mä tykkään touhuta paljon lasten kanssa,kylällä ym,mutta meillä ei todellakaan oo aina kovin siistiä?

  5. Heli kirjoitti:

    Kovasti kiinnostaa mainitsemasi treeni! Jakoon ilman muuta! =)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *